Jerzy Maron
Kierownik działu montażu
August 30, 2022
Myślisz, że folia grzewcza lub mata sprawdziłyby się w Twoim domu? Zanim podpiszesz umowę, sprawdź, czy masz do czynienia z fachowcami. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę i o co pytać.
Z tego artykułu dowiesz się:
Niektóre firmy oferują szeroką gamę usług, a montaż podłogówki jest tylko jedną z nich. Taki monter może mieć za sobą dosłownie kilka tego typu realizacji i to na bazie produktów różnych firm. W tej sytuacji będzie mu trudno prawidłowo zamontować wszystkie elementy, szczególnie w nietypowych warunkach (jak np. przy nieoczywistych rozwiązaniach architektonicznych w domu albo gdy folia grzewcza ma być zamocowana pod sufitem).
Kolejny problem to dobór odpowiedniego systemu grzewczego. Panele winylowe (np. z nadrukiem marmuru) coraz lepiej imitują płytki, a z kolei glazura z nadrukiem drewna jest nie do odróżnienia od desek. Mimo, że te różnice się zacierają, monter powinien umieć prawidłowo dobrać rozwiązania pod konkretne materiały podłogowe. Folia grzewcza pod panele i mata grzewcza pod płytki – to najbardziej racjonalne rozwiązanie.
O co pytać?
Niektóre firmy tylko sprzedają systemy grzewcze, ale nie mają własnych ekip monterów. Do każdej pracy zatrudniają ludzi z zewnątrz, co rodzi dodatkowe komplikacje. Odpowiedzialność za efekty rozmywa się, a sprzedawca nie może później wykonać audytu powykonawczego, bo nie umie ocenić jakości pracy.
Niekiedy to sam inwestor musi zadbać o położenie zakupionego wcześniej ogrzewania podłogowego. Zazwyczaj traci wówczas gwarancję lub jest ona mniejsza, niż po zakupie pełnej usługi. Jeśli przypadkowa ekipa położy maty grzewcze i kafelki, a następnie okaże się, że coś przestało działać, to inwestor będzie musiał z własnej kieszeni pokryć koszty rozkucia podłogi i ponownego ułożenia glazury.
Wniosek: Lepiej zamawiać od razu kompletną usługę, czyli system ogrzewania podłogowego wraz z montażem.
O co pytać?
Na koniec warto sprawdzić parametry dla rozwiązania oferowanego przez konkretną firmę. Może się wydawać, że 25 lat gwarancji to wystarczający powód, by skorzystać z danego systemu. Jeśli jednak producent jest anonimowy i działa na rynku od kilku lat, to takie deklaracje nie mają dużej wiarygodności. Warto sprawdzać, jakie certyfikaty ma konkretna folia grzewcza pod panele i czy spełnia normy ISO.
Kolejna kwestia to wymagana dla danego systemu moc przyłączeniowa. Pobór prądu określa ilość energii, jaką w momencie odpalenia systemu będzie on pobierał, ale to od klasy energetycznej budynku tylko i wyłącznie zależy koszt. Jeśli budynek jest ciepły, to system będzie działał np. 2h w ciągu dnia, przy zimnym np. 6h w ciągu dnia, natomiast może on mieć tę samą moc elementów grzewczych, a moc wskazuje, jaki będzie pobór. Pobór to inaczej moc grzewcza, a zużycie to moc grzewcza pomnożona przez czas działania. Warto dopytać o ten aspekt, szczególnie, że mając takie informacje, możesz zaplanować, ile będzie kosztował prąd potrzebny do ogrzania takiej podłogi. Inwestorzy nie zdają sobie czasem sprawy z tego, że wyższy pobór prądu może oznaczać konieczność zamontowania styczników w każdym pomieszczeniu i zapewnienia wyższej mocy przyłączeniowej.
Folia grzewcza niektórych producentów będzie działać nawet wtedy, gdy zostanie punktowo przecięta, a w pomieszczeniu będzie wilgotno. Inną po uszkodzeniu trzeba wymienić na całej powierzchni, a w wilgotnym środowisku same się wyłączają. Warto to sprawdzić, aby nie przełożyło się to na późniejsze problemy. Porównaj również ilość warstw izolacji zabezpieczającej, jaką ma folia. Jeśli dom jest ubezpieczony, to warto zapytać też zawczasu, jakie certyfikaty musi posiadać folia lub mata grzewcza, żeby ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie np. w razie awarii po uderzeniu pioruna.
Wniosek: Poza fachowością ekipy warto sprawdzać też, na jakich materiałach pracuje dany zespół i kto jest ich producentem.
O co pytać?
Niektórzy decydują się na konkretną firmę spontanicznie, po rozmowie z doradcą w centrum handlowym czy na imprezie plenerowej. Nie warto w pośpiechu podpisywać dokumentów. Lepiej sprawdzić najpierw, czy firma posiada doradców w całej Polsce i jaki zakres wsparcia oferuje. W Samurio możesz zlecić doradcy zweryfikowanie parametrów technicznych wybranej podłogi i dobranie rozwiązanie pod konkretne panele, a to wszystko we współpracy z elektrykiem. Po zakończeniu prac można liczyć na audyt, w tym badanie kamerą termowizyjną i dokumentację video. To się przyda np. później w rozmowie z ubezpieczycielem lub przy sprzedaży domu.
Taka obsługa to jednak nie jest standard, a niektórzy dystrybutorzy pozostawiają inwestorów bez wsparcia. Jeśli kładziesz ogrzewanie podłogowe w ramach większego remontu, to upewnij się, że ekipa dostosuje termin montażu do Twoich oczekiwań. To pozwoli zamontować podłogę i ogrzewanie w ciągu 1-2 dni, zamiast przeciągać te prace, prowadząc do licznych komplikacji w życiu domowników. Przed podpisaniem umowy trzeba zweryfikować, czy cena usługi nie zmieni się w przypadku odroczonej inwestycji. Przy dzisiejszych wahaniach cen to ważne.
Wniosek: Warto sprawdzać i weryfikować zakres obsługi klienta.
O co pytać?
Mamy nadzieję, że powyższa lista sprawi, że wybrana mata grzewcza lub folia zostanie zamontowana fachowo i posłuży przez długie lata. W razie pytań zapraszamy do kontaktu z doradcami Samurio.
Jerzy Maron
Kierownik działu montażu
Związany z branżą OZE od 2016 roku. Początkowo pracował w firmie zajmujące się fotowoltaiką, natomiast od 2021r zasila szeregi SAMURIO w dziale montażu. Fan ekologicznych i niezależnych domów oraz sposobów na ich ogrzewanie. Absolwent Politechniki Poznańskiej.
Związany z branżą OZE od 2016 roku. Początkowo pracował w firmie zajmujące się fotowoltaiką, natomiast od 2021r zasila szeregi SAMURIO w dziale montażu. Fan ekologicznych i niezależnych domów oraz sposobów na ich ogrzewanie. Absolwent Politechniki Poznańskiej.